Взятися за театральну постановку
роману Еріха Марії Ремарка “Троє товаришів”
для режисера - справжній подвиг. Як не
крути, будь-яка інтерпретація культового
твору XX ст. відразу наражається на прискіпливе
співставлення і порівняння із першоджерелом.
Режисер Вадим Сікорський пішов на такий
ризик – і на сцені Національного академічного
драматичного театру ім. М. Заньковецької
з’явилися “Троє товаришів” за Ремарком.
А це справжня подія у театральному світі
не лише львівського масштабу – як-не-як
на усьому пострадянському просторі “Троє
товаришів” є в репертуарі лише московського
“Современника”.
Кількасотсторінковий твір за посередництва
Сікорського перевтілився у двогодинну
виставу з антрактом. Режисеру довелося
брати на себе відповідальність за вибір
епізодів, які він вплів у театральну канву.
Зробивши ставку на любовну лінію роману
– стосунки Роберта Локампфа (Юрій Хвостенко)
і Патриції Гольман (Альбіна Сотникова,
Олександра Люта), він, зокрема, свідомо
знехтував повноцінним зображенням дружнього
трикутника – Роберт-Отто-Ленц. Позбавив
глядачів і одного з головних «героїв»
книжки - машини «Карла», а також «убезпечив»
їх від драматичної смерті Ленца. Змінилася
й атмосфера твору. Роман, який вчить любити
життя з усім його трагізмом, цінувати
втрати за те, що ти маєш хоча б ЩО втрачати,
на сцені театру втратив свою щемливу
болісність і нависаюче відчуття трагізму.
Натомість набрав іншої тональності, перетворившись
на любовну історію. Без сумніву, красиву,
але лиш історію…
Якщо у романі драматичні моменти лише
час від часу перериваються дотепними
репліками чи ситуаціями, то у виставі
– все навпаки: вона насичена кумедними
трафунками та фразами. Та по тому, як реагувала
публіка на ці жарти, ставало зрозуміло:
глядач більше «ведеться» на комедію,
аніж на драму… Публіка не втомлювалася
аплодувати після кожного епізоду вистави,
таким чином власноруч розрізаючи спектакль
на фрагменти та підкреслюючи той факт,
що постановка роману – це сукупність
окремо обраних епізодів, а не суцільна
лінія стосунків.
Хребтом вистави, як і роману, став Роберт
(Юрій Хвостенко – єдиний актор, який грає
в обох складах постановки). За задумом
режисера, жанр вистави «Троє товаришів»
- реквієм, сповідь головного героя. На
його долю випадає не лише переживати
всі перипетії роману, а й розмірковувати
про них вголос та представляти глядачеві
кожного нового персонажа на сцені. Найкраще
з усіх виписана роль плюс акторський
талант забезпечили Хвостенку той факт,
що його персонаж на сцені виглядав найбільш
природно і цілісно, у ньому відчувався
характер. Інші ж герої вистави грали радше
роль декорації в історії Роберта. Персонажів
на сцені не бракувало: глядачі познайомилися
із друзями Отто і Ленцом, повією Розою,
колишньою подругою Роберта Лізою та її
новоспеченим чоловіком (у романі цього
одруження немає), покупцем кадилака ділком
Блюменталем, вдівцем-пекарем, канцелярською
мишею Гассе, портретистом мерців Фердинантом
Грау (у якому поєдналися відразу два герої
роману – Фердинант і Валентин Гаузер)…
Та якщо на сторінках роману вони “народжуються”,
проживають певний відрізок свого життя,
відкривають читачеві свою драму, додають
сюжетові глибини і багатосторонності,
то на сцені вони з’являються і зникають,
так і не відкрившись глядачеві, не проживши
перед його очима своєї історії, а ставши
лише нічим непримітним епізодом драми
Роберта і Пат.
Часом бракувало і чіткої логіки у подіях
на сцені: як мінімум дивним здавалося
те, що героїня спочатку, за сюжетом, кілька
годин стікає кров’ю, а відразу після
цього вискакує, мов лань, до свого коханого
і кружляє навколо нього… Або ж те, що
про дзвінок професора Жаффе - лікаря Пат,
який, без сумніву, надзвичайно важливий
для Роберта, його найкращий друг повідомляє
у самому кінці їхньої зустрічі – після
тривалої п’янки, розмов про життя, продаж
машин… Естетики 20-30-х років XX ст. виставі додали
музичне оформлення, за яке взявся Іван
Небесний, та декорації авторства Мирона
Кипріяна. Післявоєнний лаконізм, на фоні
якого червоно-чорна ретро-машина стає
ще символічнішою, варіації аргентинського
танго - відповідний фон для трагічних
стосунків.
В обидва прем’єрні дні, 26 і 27 вересня,
у театрі був аншлаг. Квитки на “Трьох
товаришів”, які коштували від 20 до 70 гривень,
розкупили за кілька днів до показу. Йшли
на виставу і ті, хто читав роман Ремарка,
й ті, хто про нього навіть не чув. Чинник
“читав чи не читав першоджерело” багато
в чому і був визначальним у тому, сподобалася
глядачеві постановка чи ні. І попри певну
долю розчарування, яке принесла вистава
ревним пошановувачам Ремарка літературного,
публіка для акторів та режисера овацій
не шкодувала.
Оксана Зьобро
29 вересня 2009 року
"Високий замок"