79008, м. Львів, вул. Лесі Українки,1
м. Львів, пр. Свободи, 26
+38 (032) 235-67-62 (адміністрація)
Фото з вистави - СільваЕдвін - О.Огордник, Сільва - В.Мацялко,
10.02.2010
“Усі люди з дитинства бавляться в театр, тільки одні вибирають акторство за фах, а інші – ні. Я була королевою на сцені і, вважаю, є нею в житті”, – висловилася в одному з інтерв’ю народна артистка України, акторка Львівського національного драматичного театру ім. Марії Заньковецької, режисер, педагог і направду королева сцени Таїсія Литвиненко, яка 10 лютого відсвяткує своє 75-річчя.
Ювілей театральний корифей відзначить у порівняно незвичному амплуа – Таїсія Йосипівна для камерної сцени театру готує постановку вистави за п’єсою Леопольда фон Захера-Мазоха “Венера в хутрі”.
Справжня жінка тримається на трьох китах: любов батьків, правильна професія та чоловік
На жаль, не кожна представниця слабкої статі вміє вберегти в собі жінку до такого поважного віку. Ще частіше акторки перестають бути актрисами, коли їх “перекидають” на старші ролі. Пані Литвиненко ж зуміла залишитися справжньою жінкою й на буденній землі й на небесній сцені. Свого часу вона зізналася, що справжня жінка починається із трьох речей: вона повинна бути “вилеліяною” дитиною в сім’ї; вибрати професію, яка відповідала б їй якнайбільше; і… знайти мужчину, який сприйматиме жінку як королеву.
Сьогодні за плечима акторки – понад вісім десятків ролей у найкращих зразках зарубіжної та української театральної класики (“Украдене щастя”, “Візит літньої пані”, “Оргія”, “Дама з камеліями”, “Сільва”...), фільми, які давно стали класикою українського кіно (“Назар Стодоля”, “Максим Перепелиця”, “Штепсель женить Тарапуньку”, “Григорій Сковорода”, “За двома зайцями”, “Вавилон ХХ”). Їй пощастило зіграти з найкращими акторами Радянського Союзу (Броніславом Брондуковим, Леонідом Биковим, Єфимом Березіним та іншими), а також узятися за режисуру найкращих зразків світової класики (“Три любові”, “Суботня вечеря”, “Варшавська мелодія”, “Завчасна паморозь”…). Як зауважує пані Литвиненко-режисер, сьогодні, на жаль, немає достатньо хороших акторів, хорошої режисури, бо насамперед немає особистостей.
Таїсія Йосипівна пригадує, що з дитинства усвідомлювала, що хоче бути артисткою: у школі багато танцювала (зокрема танго та вальс), читала вірші, а душа не могла існувати без пісні. Однак батьки прорекли: “Будеш учителькою!” Тася вступила в педагогічний інститут, провчилася рік і... втекла в театральний: “Я побачила вивіску “Театральний інститут” і пішла туди. Пішла так, щоб ніхто не знав. Назбирала суниць, продала їх на базарі на Подолі і з кошичком у руках пішла в університет”. Проте нині таки довелося повернутися до педагогічної праці: Таїсія Йосипівна обіймає посаду доцента на факультеті культури та мистецтва Франкового університету.
Іще до початку навчання, пригадує ювілярка, прийшли перші успіхи. Незадовго після вступних іспитів Таю Литвиненко затвердили на роль Галі в “Назарі Стодолі”, відтак, навчаючись на першому курсі театрального інституту, вона вже була кінозіркою. Плакатами з її фотографіями був обклеєний увесь Хрещатик. Так сільська дівчина з Подолля стала знаменитою.
Коли працювала в Запоріжжі – Стригун був чоловіком Литвиненко...
Незадовго після того Тася зустрілася зі своїм коханням – Федором
Стригуном, нині художнім керівником театру
Іще раз доля звела їх у театральному інституті, а згодом – на сцені Запорізького театру. “Спочатку я ніяк не пов’язувала із собою те, що, коли підходила до нього, він німів – усе ж таки не знала, що була тією, про яку він мріяв. А коли правда розкрилася, почалося...” – пригадує щаслива жінка. У пані Литвиненко тоді вже був первісток Юра. Її перший чоловік у Запоріжжі бував періодично – поставив виставу і назад у Київ, звідки був родом і де жила його рідня. Як згадує Таїсія Йосипівна: “Мене з Києва він то забрав, а сам із ним так і ніколи не розстався”. Невдовзі пара розлучилася і Тася вийшла заміж за Федора Стригуна.
1965 року щасливе подружжя переїхало у Львів. Акторка пригадує: “Коли ми з ним працювали в Запорізькому театрі, Стригун був чоловіком Литвиненко, а коли ми прийшли сюди, я стала дружиною Стригуна”.
Сьогодні на всілякі запитання на кшталт, як ділить спільну творчу кухню з чоловіком, Таїсія Йосипівна лише щасливо усміхається: “Взагалі прекрасно, коли двоє людей працюють разом 24 години на добу. Хоча це велике випробування на стійкість стосунків. Вважаю, тільки тоді треба виходити заміж, коли переконаєшся, що можеш перебувати разом із людиною стільки часу, що вона тебе не дратує, а навпаки – почуваєшся поруч із нею затишно. Велике щастя, що я маю Федора, що ми зустрілися, пройшли і йдемо такий довгий життєвий шлях і сповнені однією спільною справою. Я щаслива людина, бо мені поталанило і з чоловіком, і з митцем в одній особі. І навіть не знаю, де його більше люблю – чи коли він у житті, чи коли на сцені. Бо коли бачу, як він грає, то до любові додається ще й величезна гордість: оцей самобутній актор – мій чоловік. Люблю його як партнера, хоча він – вередливий, вимагає, аби все було чітко, а я люблю плавати, імпровізувати”.
Про дзеркала, душу, вік та еліксир молодості
Королева театру твердо переконана, що кожен вік по-своєму прекрасний і навіть для акторки інша вікова категорія відкриває нові обрії. “Тепер мені не треба нікому доводити, що я талановита, поспішати, наздоганяти когось у роботі. А колись було трагедією, якщо вивішують розклад ролей, а ти не знаходиш себе в цьому списку. Актрисам не давай зарплати, не давай їсти – дай роль. Я рано зіграла маму. Тетяна Магар у тридцять п’ять років дала мені Кайдашиху. Тепер розвиваю себе як режисер, і ті ролі, які таки не встигла зіграти (а їх справді ще дуже багато), втілюю у своїх учнях. Сама пишу п’єси, сценарії. Фантазія в мене кипить. Треба поспішати і не витрачати себе на дурниці, на плітки, на зло. Життя прекрасне, єдине і дуже швидко біжить, тому треба встигнути максимально використати свій талант”, – розповіла пані Литвиненко.
На всі запитання про таку чудову форму, акторка таємничо розповідає: “Я дуже люблю дзеркала. У мене в сумці, на кухні, у спальні у всіх шафах дзеркала, трюмо, три дзеркала у ванні, і я не бачу, як я старію... Коли людина довго не бачить себе, то потім помічає зміни... Актриса повинна підтримувати фізичну форму. Я не кажу вже про духовну, бо це, звісно, насамперед. Актриса – це передусім уміння сказати собі: “Я можу!”
А ще, саме театр акторка називає своїм еліксиром молодості, адже саме тут провела найкращі моменти життя. “Саме за кулісами актори народжують і зачинають дітей, саме тут відбуваються перші поцілунки та перші зради, перші тріумфи та поразки. Театр і гра на сцені буквально врятували мені життя. Які б неприємності не дошкуляли, на сцені в актора інша формула крові. Коли актор в образі – він забуває про все на світі: й про головний біль, і температуру, й хворе серце (якось Таїсію Литвиненко зі сцени повезли відразу в реанімацію, – “Газета”). Це якась незрозуміла магія театру, яка навіть хворого ставить на ноги й акторською грою провокує до думання й достукується до найчерствішого серця”.